Λόγος Παράταιρος

«Παράταιρος ο λόγος ο δυνατός/ μέσα σε μια πολιτεία που σωπαίνει» (Γ. Ρίτσος)

«Άστεγος ο μέγας»…

homeless

(Στο πεζοδρόμιο της οδού Κολοκοτρώνη (Αθήνα) βρίσκεται ξαπλωμένος ένας νέος. Είναι μεσημέρι, έχει βαριά ατμόσφαιρα, οι περαστικοί ρίχνουν γρήγορες ματιές επάνω του χωρίς να κοντοστέκονται. Δεν μοιάζει παρά ακόμα ένας άστεγος της πόλης. Δεν ξέρω πόσοι είναι αυτοί. Ενας φίλος μού έλεγε πως δύσκολα μπορεί κάποιος να τους υπολογίσει. Το ελληνικό δαιμόνιο έχει παίξει τον ρόλο του και εδώ. Μου έλεγε (ο φίλος) πως υπάρχουν κάποιες οργανώσεις που, προκειμένου να πάρουν περισσότερες επιδοτήσεις για τους άστεγους από κοινοτικά κονδύλια, εμφανίζουν μεγαλύτερους αριθμούς από τους πραγματικούς. Ισως να είναι και έτσι. Ομως, ούτε αυτό σημαίνει κάτι ιδιαίτερο. Αν στόχος μας είναι να δείξουμε τα σημάδια της βαθιάς κρίσης, δεν είναι απαραίτητο να περιοριστούμε μόνο στους άστεγους. Στον ίδιο δρόμο που είναι ξαπλωμένος ο νεαρός, πολλά μαγαζιά είναι κλειστά. Αδεια, ξενοίκιαστα, σαν φαντάσματα. Οι παλιές ταμπέλες έχουν απομείνει θυμίζοντας πως κάποτε ο δρόμος αυτός είχε ζωή.)

-Νάνος Βαλαωρίτης, «Άστεγος ο μέγας»

(απόσπασμα)

«… Δε  θέλω λεφτά, συμπόνια, λύπη

δεν θέλω περιφρόνηση- μάλλον

επιθυμώ να προκαλώ την αηδία

να με σιχαίνονται και να μ’ αποφεύγουν

να κάνω οτιδήποτε να με ξεφορτωθούν

τους εκνευρίζει το θέαμα της απλυσιάς

τα βρόμικα ρούχα που φοράω

η μυρουδιά που αποπέμπω

είμαι ένας αποδιοπομπαίος τράγος

το περίσσευμα του  καπιταλιστικού θαύματος

το σκουπίδι της πλουτοκρατίας…

Δεν έχω μίσος για κανένα- δεν

είμαι επαναστάτης- είμαι μια περίπτωση

ένα σύμπτωμα- μια κακή σύμπτωση-

όταν μ’ έδιωξε η σπιτονοικοκυρά μου

δεν είχα πού να πάω- ήμουν απένταρος

έμεινα στο δρόμο με μια βαλίτσα

κανένας δεν είχε χώρο να με βολέψει

ούτε για μια νύχτα- τα άσυλα

ήταν γεμάτα- δεν με δεχόντουσαν

η πρώτη νύχτα ήταν δύσκολη

όμως το ξημέρωμα ήταν ωραίο

έκανα γυμναστική στο πεζοδρόμιο

στο συσσίτιο των απόρων μου δώσαν

ένα πιάτο φαΐ- δεν έμοιαζα ακόμα

άστεγος- και με κοίταζαν με υποψία…

Κανένας δε μου δίνει δουλειά-

έχω τα χάλια μου- βρέχει-

χιονίζει-φυσάει- δεν έχω

μέρος να ζεσταθώ- προχτές

βρήκα έναν σκύλο αδέσποτο

του ‘πα «θες να γίνω το αφεντικό σου;»

 κούνησε την ουρά του, έσκυψε

το κεφάλι του και μου ‘γλειψε τα παπούτσια

εντάξει φίλε- θα κάνουμε παρέα

βρήκα ένα λουρί και τον έδεσα

μαζί ζεσταθήκαμε κείνη τη νύχτα

την επόμενη μέρα τον έλυσα

να τρέξει- μου ‘φερε έναν άλλο σκύλο

με τους δύο αυτούς δεν έχω ανάγκη

από κουβέρτα- όταν βρέχει

χιονίζει, φυσάει και βροντάει.

Ζαρώνουμε και οι τρεις σε μια γωνιά…»

(Νάνος Βαλαωρίτης, «Άστεγος ο μέγας», Ύψιλον/βιβλία)

-Μπέρτολτ Μπρεχτ, «Καταφύγια για τη νύχτα»

«Ακούω πως στη Νέα Υόρκη

Στη γωνιά της 26ης Οδού και του Μπρόντγουαίη

Στέκει ένας άντρας κάθε βράδυ τους μήνες του χειμώνα

Και στους άστεγους που μαζεύονται βρίσκει ένα καταφύγιο για τη νύχτα

Κάνοντας εκκλήσεις στους διαβάτες.

Ο κόσμος έτσι δε θ’ αλλάξει.

Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις

Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης

Μα ωστόσο λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα

Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ’ τον άνεμο

Το χιόνι που προορίζονταν γι’ αυτούς πέφτει στο δρόμο.

Σαν διαβάσεις τούτο ‘δω, μην κλείσεις το βιβλίο, άνθρωπε.

Λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα

Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ’ τον άνεμο

Το χιόνι που προορίζονταν γι αυτούς πέφτει στο δρόμο

Μα ο κόσμος έτσι δε θ’ αλλάξει

Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις

Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης.»

(Μπ. Μπρεχτ, Ποιήματα, εκδ. Σ.Ε.)

 

 

Single Post Navigation

One thought on “«Άστεγος ο μέγας»…

  1. Σε περιμένω (από χθες) να έρθεις από κει! Έχεις να παραλάβεις κάτι εδώ:

    http://pistos-petra.blogspot.gr/2013/10/virtual-revolution.html#comment-form

    Απαντά σε όλους ο καλός μας φίλος Πέτρος Κ.
    Σε φιλώ! 🙂

Σχολιάστε

