Λόγος Παράταιρος

«Παράταιρος ο λόγος ο δυνατός/ μέσα σε μια πολιτεία που σωπαίνει» (Γ. Ρίτσος)

«Των ερώτων μας τα άγια πάθη» και «Γιατί οι φιλόσοφοι φοβούνται τον έρωτα;»…

baci4ddfs

Γ. Π. Τζ., «Των ερώτων μας τα Άγια Πάθη»

«Των ερώτων μας τα Άγια Πάθη

στα γκρεμισμένα τείχη της Ιεριχούς μας

                      μοιρολογούμε

            και των δακρύων την αρμύρα

            μαζεύουμε

 σε τεφροδόχους ιερές

                       να προστατευτεί

             (μην και το άλας μωρανθεί).

 

Πάντα το έλεγα

κάθε ερωτική ιστορία

είναι το χρονικό μιας αποτυχίας.

 

Πάντα το ψυχανεμιζόμουν

πως η  δύναμη που τη Γη γυρίζει.

δεν είναι οι ευτυχισμένοι έρωτες

μα αυτοί που απ’ την πολλήν

του ήλιου τους τη λάμψη

λαμπριάτικες λαμπάδες γίνονται

        και καίγονται..

 

(Και δεν το ξέρατε; Να σας το πω…

 Από έρωτες ηττημένους πάσχουμε

Εσαεί και

 ανιάτως…)»

 

-(«Θνητός» γαρ κι ο έρωτας, με τη διαφορά ότι αυτός γεννιέται, πεθαίνει και ξαναγεννιέται! Δεν υπάρχει ο μοναδικός, ο αιώνιος έρωτας, γι αυτό πάντα «νικητής» και πάντα «ηττημένος»!)

 THE BIRTH OF VENUS William-Adolphe Bouguereau

Denise LEVERTOV, «Ύμνος στο θεό Έρωτα»

 Ω Έρωτα, εσύ που σιωπηλά χαμογελάς,

άκουσέ με.

Άσε τη σκιά της φτερούγας σου

να μ’ ακουμπήσει.

Άφησε την παρουσία σου

να με τυλίξει, σαν το σκοτάδι

να ‘ταν κύκνου πούπουλα.

Άσε με να δω το σκοτάδι αυτό

με τη λάμπα στο χέρι,

τον τόπο αυτό να γίνεται

άλλος τόπος

ο ιερός, του πόθου.

Νυσταγμένε θεέ,

βράδυνε τους τροχούς της σκέψης μου

για ν’ ακούω μόνο

το χιονένιο σου θρόισμα

σαν με κυκλώνεις.

Κλείσε με μαζί με τον αγαπημένο μου

στον κλοιό- καπνό της δύναμής σου,

για να γίνουμε, ο ένας για τον άλλο,

μορφές φλόγας,

μορφές καπνού,

μορφές σάρκας

πρωτοειδομένες μες στο σούρουπο.

(«Σύγχρονοι αμερικάνοι ποιητές», Ύψιλον/ βιβλία)

 Cupid and Psyche, by Lionel Noel Royer

Οι φιλόσοφοι κι ο έρωτας….

Τι είναι ο έρωτας; Χιλιάδες απαντήσεις έχουν δοθεί σ’ αυτό το προαιώνιο ερώτημα, και όσο ιλαρές ή ρεαλιστικές κι αν έχουν αποδειχτεί, καμία δεν τον έχει καλύψει επαρκώς. Κι γι αυτό συνεχίζει να ταλαιπωρεί συγγραφείς, ποιητές, ερωτευμένους και φιλόσοφους. Και φιλόσοφους; Αμ δε! Οι μεγαλύτεροι διανοητές του παρελθόντος τον είχαν πάρει από φόβο το έρωτα, καθώς αναστάτωνε τον ειρμό των σκέψεων τους και τους έριχνε ακόμη πιο βαθιά στη μελαγχολία. Υπήρξαν, βέβαια, αρκετοί, που αντί να καταπιαστούν με τη βάσανο να δώσουν απαντήσεις σ’ αυτό το προαιώνιο ερώτημα, βίωσαν παράφορα τον έρωτα, του ‘δωσαν και κατάλαβε δηλαδή κατά τη διάρκεια της ζωής του, όπως για παράδειγμα το (φιλοσοφικό) ζεύγος Ζαν Πολ Σαρτρ – Σιμόν ντε Μποβουάρ.

«Ένας κοινός τόπος, βαθιά εδραιωμένος, είναι ότι έρωτας και φιλοσοφία αποτελούν αταίριαστο ζευγάρι. Τόσο αταίριαστο, που κοιμούνται σε χωριστές κρεβατοκάμαρες, τουλάχιστον στους νεότερους χρόνους», έτσι ξεκινά η εισαγωγή του βιβλίου “Οι φιλόσοφοι και ο έρωτας”, των Γαλλίδων Οντ Λανσλέν και Μαρί Λεμονιέ. «Ο έρωτας μοιάζει να αντιστέκεται σε κάθε είδους εκλογίκευση», σημειώνουν οι δυο συγγραφείς, «Ίσως αυτό να είναι το στοιχείο που εξηγεί την προαιώνια δυσπιστία την οποία εμπνέει στους φιλοσόφους.. αποδιωγμένος στην κυριαρχία του πάθους και των σκοτεινών συναισθημάτων, σ’ αυτό το ψυχολογικό μάγμα που ο ήλιος της λογικής φωτίζει εξ’ ορισμού αμυδρά, ο έρωτας δεν αποτελεί καν “αντικείμενο” για τη φιλοσοφία».

Αυτόν τον “Δαίμονα”, κατά τον Σωκράτη, όπως μας τον παραδίδει ο Πλάτων στο “Συμπόσιο”, «οι φιλόσοφοι δεν τόλμησαν να τον προσεγγίσουν (τι να προσεγγίσουν;). Ο έρωτας – (ξανα)λέει ο Καζανόβα- είναι ένα είδος μανίας πάνω στο ποίο η φιλοσοφία δεν έχει την παραμικρή ισχύ. Η φιλοσοφία, όντως, χάνει κάθε λόγο όταν αναγκάζεται να μιλήσει για τον έρωτα…Πώς να μιλήσει η φιλοσοφία εκεί που ο λόγος δεν μπορεί τίποτα πια να πει… Όλοι αμήχανοι, όλοι υποκειμενικοί. Πώς αλλιώς; Ο έρωτας δεν είναι φιλοσοφία, είναι βίωμα, μανία, μη λόγος, θεότητα, πένης, δαίμονας, παγίδα. Κι όλες αυτές οι ιδιότητες ουδεμία σχέση έχουν με το φιλοσοφικό ορθολογισμό…».

Πηγή: Γ. Σταματόπουλος, «Έρωτας- ανθρώπου μύησις», Καστανιώτης

_* Μπορείτε ακόμα να διαβάσετε παλιότερη ανάρτησή μου «Του Αγίου Βαλεντίνου: η εμποροπανήγυρις του έρωτα», εδώ…

 

Advertisements

Single Post Navigation

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: